جایگزینی محصولات تراریخته با ارگانیک

shima
9 بهمن 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

جایگزینی محصولات تراریخته با ارگانیک

داستان محصولات تراریخته یا تراژنیک (Transgenic Products) یکی از مباحث جنجال‌برانگیز جهانی است. محصولات دست‌کاری‌شده ژنتیکی یا همان تراریخته انسان، محصولاتی هستند که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به‌وجود می‌آید و تولید این دسته از محصولات تابه‌امروز مشکلات مختلفی در کشورهای مختلف جهان میان استادان و صاحب‌نظران حوزه زیست‌فناوری در دو طیف مخالفان و موافقان این محصولات ایجاد کرده است.

.

سلامت مردم با محصولات تراریخته تضمین شده نیست:

“نمایندگان مردم در مجلس معتقدند:منع تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته برای حفظ سلامت مردم ضروری است.

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی: استفاده از محصولات تراریخته یا به عبارتی محصولاتی که دستکاری ژنتیکی در طی ماه های اخیر بحث داغ رسانه ها و مردم بوده  اما با توجه به برخی گمانه زنی ها در خصوص مزایای احتمالی آن هنوز مردم در شک خوب بودن یا بد بودن مصرف این محصولات قرار دارند.

اظهارنظرهای بسیاری مبنی بر بیماری زا بودن محصولات تراریخته از سوی کارشناسان امر مطرح شده که به شدت افکار عمومی جامعه را دچار نگرانی کرده است.

متاسفانه با وجود هشدارهای بسیار و همچنین بررسی های صورت گرفته از سوی کشورهای مختلف دنیا درباره اثرات، پیامدها و عوارض تولید و مصرف محصولات تراریخته روی انسان و محیط زیست هنوز توقف تولید،واردات و مصرف آن در ایران صورت نگرفته، درحالی که طی دو دهه اخیر شواهد و مطالعات در حوزه اثرات منفی محصولات تراریخته بر محیط زیست و سلامت انسان، منجر به تصمیم 21 دولت در جهان بر ممنوعیت کاشت واستفاده از این محصولات شده است.  حال سوال ایناست که چرا کشورهای اروپایی کشت و تولید این محصولات تراریخته ممنوع کرده‌اند؟

وقف چی: مردم باید درباره محصولات تراریخته واقعیت ها را بدانند. تولید محصولات تراریخته تنها برای امور تحقیقاتی مجاز است.  وی با اشاره به سابقه تولید محصولات تراریخته در سال های اخیر، تصریح کرد: محصولات تراریخته 20 سال است که در کشورهای مختلف تولید می شود اما در حال حاضر با توجه به نمودار شدن تبعات بسیار این نوع محصولات بیش از 38 کشوری که پیشگام تولید محصولات تراریخته بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که تولید این نوع محصولات را متوقف کنند.

حاتمیان: متاسفانه درکشور ما محصولات تراریخته وارداتی هیچ نشانی ندارند و مردم بدون اطلاع از آن به مصرف می پردازند. ”

 

با  توجه به اخبار و هشدار ذکر شده در بالا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، پرواضح است که مردم  باید از مضرات محصولات تراریخته آگاه شوند. با توجه به حرف آقای وقف چی؛ محصولات تراریخته فقط برای امور تحقیقاتی مجاز است.

جالب است بدانید سمومی مثل سم گلایفوسیت که در محصولات تراریخته استفاده می شود ،  سرطان‌زاست.

این اظهارات در‌حالی است که دکتر عمرانی، عضو هیات‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید:. «مهم این است که استناد ما به چه مدرک و پشتوانه علمی باشد. به استناد تحقیقاتی که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال2015 انجام داده است. سرطان‌زایی سم علف‌کش گلایفوسیت روی حیوانات به اثبات رسیده است. نتایج این تحقیقات هم در یک مجله معتبر پزشکی و سرطان‌شناسی چاپ شده است.

سوال اینجاست: محصولات ارگانیک سم‌زده می‌شوند؟

این اظهار‌نظر که محصولات ارگانیک به‌دلیل اینکه سم زده نمی‌شوند، دچار آفت و آفلاتوکسین می‌شود، علمی نیست.
و تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود. در محصولات ارگانیک هم اگرچه سم‌زده نمی‌شود. اما برای مبارزه با آفت روش‌های خاصی وجود دارد و این‌طور نیست که محصول به حال خود رها شود. محصولات ارگانیک 11هزار سال است که غذای بشر را تامین کرده و امتحان خود را پس داده است.»

 

آیا محصولات تراریخته مضر هستند؟

با استناد به اظهارات دکتر عمرانی که در باره مضر بودن محصولات تراریخته  اظهار داشتند:. به استناد اظهارنظر صریح سازمان بهداشت جهانی، یکی از دلایل مقاومت انسان نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده از محصولات تراریخته است. دلیل این موضوع این است که به محصولات تراریخته ژن مقاومت نسبت به آفات، عوامل میکروبی یا بیماری‌های گیاهی منتقل می‌شود.

در آخر لازم می دانیم که به همین استناد ها بسنده کرده و در سبک تغذیه ای و نوع محصولات مورد استفاده در سبد خانواده خود تغییری ایجاد کنیم. تا هم از سرطان و انواع مضرات دیگر محصولات تراریخته در امان باشیم. و هم تا حد امکان از مراجعه به پزشک و مصرف داروی شیمیایی قوی (مقاومت به آنتی بیوتیک ها) در امان باشیم.

در آخر به اختصار مضررات محصولات تراریخته را به اختصار بیان می کنیم:

  • استفاده از سموم شیمایی برای دفع آفات
  • دستگاری ژنوم گیاه و ایجاد و انتقال به اصطلاح مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در بدن انسان
  • ایجاد و افزایش روزافزون انواع سرطان
  • سازگار نبودن با بدن انسان و ایجاد انواع بیماری و اختلالات
  • محصولات تراریخته پیامد بسیار بدی در تغییرات سیستم ژنتیکی محصولات درپی دارد

جایگزینی محصولات تراریخته با ارگانیک

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.