مروری بر گیاه دارویی کنجد

shima
9 آذر 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مروری بر گیاه دارویی کنجد
مقدمه :

کنجد از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد.
روغن کنجد به سختی تند می شود. نام علمی کنجد”Sesamun indicum” است.
دانه کنجد و روغن آن از دیرباز در صنایع پزشکی در ایران و کشورهای زیادی به عنوان آنتی اکسیدان، ضدالتهاب و ضد باکتری مورد استفاده واقع شده است.
در این مقاله با این گیاه و فواید آن بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه و گیاهشناسی :

کُنجِد که سمسم و جلجلان هم نامیده می شود، بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.
هندوها از آن به عنوان چراغ های نذری استفاده می کنند که به عنوان روغن مقدس در نظر گرفته می شود.

گیاهی است از رده دولپه ای ها، یک ساله و ارتفاعش بالغ بر یک متر است.
قسمت فوقانی ساقه‌اش پوشیده از کرک است ولی قسمت های تحتانی آن عاری از کرک است.
برگ هایش در قسمت قاعده به طور متناوب و در قسمت های انتهایی ساقه به طور متقابل قرار گرفته است.
گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است.

میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های کوچک، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود. و در واقع دانه‌های کنجد به سبب دارا بودن مواد روغنی قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده و دارویی گیاه است.

دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع دیگر مرغوبتر است.

مواد موثره دارویی :
کنجد دارای پروتئین، ویتامینهای B-D-F-E و لسیتین می باشد مقدار روغن آن حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب از 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده. مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسید های چرب اشباع شده مانند اسید پالتمیک و آراشیدیک اسید می باشد.

کاربرد در طب سنتی :

طبیعت کنجد از نظر طب سنتی ایران گرم و تر است، بسیار مغذی است. و در اکثر کشورهای فقیر دنیا به عنوان جانشین گوشت به کار می رود. و روغن و فرآورده‌های آن، جهت رفع سردی بدن مورد تجویز حکمای طب سنتی است.

خواص، کاربرد و نکات مصرفی :

اشکال مصرفی و مرسوم کنجد بصورت روغن و حلوا، ارده می‌باشد.
کنجد به عنوان یک دارویی گیاهی شناخته شده است. عمدتاً مصرف خوراکی دارد و در صنایع داروسازی از آن به عنوان حلال در محلول‌های تزریقی عضلانی استفاده می‌شود. و استعمال خارجی آن بر اندام‌های مختلف بدن است.
روغن کنجد به عنوان پادزهر سموم نیز به کار گرفته می‌شود. همچنین در درمان لک سوختگی روی بدن استفاده دارد. مصرف مداوم کنجد می‌تواند بر تقویت حافظه تأثیرگذار باشد.

روغن کنجد روغن خوراکی حاصل از دانه‌های کنجد می باشد که یک روغن پخت وپز در کشورهای جنوب هند، چین، ژاپن، خاورمیانه، کره استفاده می شود و همچنین به عنوان یک تقویت‌کننده عطر و طعم در غذاهای آسیای جنوب شرقی کاربرد دارد. روغن کنجد از دانه کنجد غنی شده گرفته شده است که جایگزین پزشکی گردیده‌است. به عنوان ماساژ سنتی و انواع شیوه‌های درمانی به روز استفاده می شود. پزشکی سنتی در هند واقع در منطقه «آیورودا» از روغن کنجد جهت آرام کردن علائم مربوط به استرس استفاده می شود.

——–مروری بر گیاه دارویی کنجد——-

تحقیقاتی که در حال اجرا است، نشان می دهد که وجود آنتی اکسیدان غنی شده و چربی های اشباع نشده در روغن کنجد می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.
این روغن به عنوان محبوبترین روغن در آسیا و همچنین یکی از اصلی ترین محصول روغنی شناخته شده است.
به منظور استخراج روغن با توجه به محدودیت برداشت دستی وجود دارد امروزه از روش های مدرن برای تولید آن استفاده می‌گردد.

استفاده از روغن کنجد به جهت وجود کلسیم در کنجد، انتخابی مناسب در وعده های غذایی به جهت داشتن دندان های سالم می باشد. و از آنجاییکه این محصول بر روی سلامت دندان ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت؛ از این رو، استفاده از آن موثر خواهد بود. و همچنین باعث سفیدی دندان ها می گردد.

پیشگیری از دیابت

دانه های کنجد حاوی منیزیم و دیگر مواد مغذی می باشد. در این راستا، دانه های کنجد و روغن کنجد انتخابی مناسب به جهت مبارزه با دیابت می باشد. و می تواند کمک بسیار زیادی به بیماران دیابتی داشته باشد.

ایجاد استحکام استخوان

در صورتیکه از روغن کنجد بصورت مداوم استفاده گردد، این اتفاق باعث می گردد تا افزایش تراکم استخوان به وجود آمده و سلامت استخوان تضمین گردد.
باید به این نکته توجه داشته باشید که دانه کنجد به عنوان یک منبع بزرگ و ارزنده از کلسیم می باشد که این ماده تاثیر مستقیم بر سلامت استخوان ها خواهد داشت.

درمان یبوست و ناراحتی گوارشی

افرادی که از یبوست رنج می برند، استفاده از روغن کنجد به شدت به آنها پیشنهاد می گردد.
دانه کنجد سرشار از فیبر می باشد که باعث هموار نمودن راه سیستم گوارش بدن انسان شده و استفاده از آن باعث می شود تا سیستم گوارشی و روده سالمی داشته باشید.

تنظیم فشار خون

کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا و افزایش زیبایی پوست، از جمله مزایای دیگر روغن کنجد می باشد.
روغن طبیعی کنجد دارای درصد بسیار زیادی از اسیدهای چرب اشباع نشده می باشد که وجود این اسید باعث کاهش فشار خون می گردد.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

اسید های چرب موجود در دانه های کنجد باعث می گردد تا استفاده از روغن کنجد، به عنوان یک رطوبت رسان خوب برای پوست های خشک در نظر گرفته شده.
که همین امر باعث می گردد تا از پیری زودرس پوست جلوگیری گردد و استفاده مکرر آن به بازسازی بافت های آسیب دیدۀ پوست کمک کند.

روغن کنجد، دشمن اصلی سرطان

پیشگیری از سرطان، از نکات بارز و بسیار مهم این روغن طبیعی می باشد.
با توجه به اینکه دانه های کنجد حاوی ترکیب ضد سرطان به نام فیتات می باشد.
که این مادۀ دارویی ارزنده به همراه وجود منیزیم در دانه های کنجد باعث گردیده. تا این دانۀ گیاهی و روغنی بدست آمده از آن به عنوان یک دانۀ طلایی شناخته شود. که باعث جلوگیری و پیشگیری از سرطان می گردد.

نتیجه گیری :
از آنجایی که بزرگترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می شود. این مقدار پروتئین طبیعی و گیاهی باعث شده است. تا این روغن ارگانیک به عنوان بهترین روغن خوراکی و گیاهی شناخته شود.
که دارای بالاترین حد پروتئین گیاهی می باشد.
از این جهت می توان به ارزش غذایی این محصول ارزشمند پی برد.
و روغن کنجد را به عنوان بهترین انتخاب برای وعده های غذایی در نظر گرفت.

مروری بر گیاه دارویی کنجد
منابع:
(گروه علمی – تحقیقاتی همراهِ محصولات نیکاتیس)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.