توسعه تولید و عرضه چای ارگانیک سیاه

09354479912
28 اردیبهشت 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
توسعه تولید و عرضه چای ارگانیک سیاه

توسعه تولید و عرضه چای ارگانیک سیاه

انواع چای

انواع چای براساس نوع فرآوری خود قابل تمایز هستند که در مقاله ذیل به صورت مفصل در مورد چای سیاه سرگل بهاره ایرانی و ارگانیک میپردازیم

دومین نوشیدنی پر طرفدار در دنیا

براساس تقاضای بسیار بالای نوشیدنی  چای بعنوان دومین نوشیدنی پرفروش دنیا، صادرات و واردات چای ارگانیک در کشورهای توسعه یافته با میزان رشد ثابتی ادامه دارد و تقریبا 75 الی 80 درصد چای ارگانیک دنیا به آمریکا صادر می‌شود و بقیه به کشورهای اروپایی و ژاپن صادر می‌شوند. در آمریکا چای ارگانیک رشد سریعی در صنعت چای دارد  و تقویت بازار  این کشور بهمراه اروپای غربی و ژاپن بعنوان بزرگترین بازار جهانی اهمیت دارد. پیش بینی بازار چای تایید می‌کند که چای ارگانیک برتری خود را در بازار با رشد بالا ادامه خواهد داد و در پنج سال آینده به رشد بسیار بالایی خواهد رسید.

هدف از تولید چای ارگانیک

هدف از کشت چای ارگانیک رسیدن به مزارع زیست محیطی پایدار می‌باشد که در بقای اکولوژی و عادت طبیعی بدون آلودگی خاک، هوا و آب تولید این محصول پایدار را حفظ می‌کند و آن را در غیاب مواد شیمیایی سنتز شده مانند آفت کش‌ها، قارچ کش‌ها، علف کش‌ها، تنظیم کننده‌های رشد و کودهای فشرده تولید می‌نماید. در سال های اخیر افزایش آگاهی مصرف کنندگان در راستای بیماری‌های ناشی از اثرات شیمیایی کشاورزی و تولید، استراتژی های تبلیغاتی تهاجمی مصرف کنندگان چای و بهبود هزینه های سرانه برای محصولات ارگانیک افزایش پیدا کرده و تقاضا برای چای ارگانیک در سرتاسر دنیا بالا رفته است. که این توسعه تنها در اروپا و ژاپن و آمریکای شمالی نبوده  بلکه در سایر دنیا نیز اتفاق افتاده است. در سطح بین المللی FAO حمایت تشویقی از کشاورزی ارگانیک بعمل می آید.  در سال ۲۰۱۵ بیش از هفتاد پنج هزار تن چای ارگانیک تولید شده است جدول 1 که ۱.۳ درصد از تولید حجم چای دنیا را شامل می‌شود.

کشورمساحت کاشت هکتارمشارکت از مساحت کل چای درصدتناژ تولید چای ارگانیک
بنگلادش5000.9550
چین401002.344100
هند141502.511000
اندونزی33502.74050
ژاپن17003.71900
سریلانکا440024050
ایران200.1100
ترکیه9501.21600
آذربایجان204.220
جدول 1: میزان کشت و تولید چای ارگانیک در سال 2015 تحقیقات ارگانیک سوییس 2017

در سال ۲۰۱۵ بزرگترین مناطق تحت کشت چای ارگانیک در چین و هند قرار داشت. مساحت تحت کشت ارگانیک این محصول بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ افزایش ۹ درصدی و در سال  ۲۰۱۵ ، 27 درصد افزایش داشته است. بخش چای ارگانیک در مقایسه با صنعت چای معمول بسیار کوچک بوده و ۱.3 درصد از کل چای دنیا را شامل می‌شود اما تعداد تولید کننده های چای ارگانیک و حجم تجاری چای ارگانیک در بازار دنیا رکورد رشد بالا را در سال های اخیر تجربه کرده است.

چالش توسعه تولید چای ارگانیک در دنیا

محصولات ارگانیک به اندازه کافی در کشورهایی که بازار ارگانیک در حال توسعه دارند  یا در  جایی که  تقاضا برای محصولات ارگانیک در حال افزایش است، تولید نمی‌شوند. یکی از این محصولات چای می باشد که ارزش اقتصادی بسیار  بالایی در دنیا دارد. مناطق کشت چای در دنیا حدود 2.9میلیون هکتار می باشد که و نزدیک 4.8 میلیون تن چای تولید می‌شود اما کشاورزی چای ارگانیک در دنیا پنج هزار هکتار می باشد. علت این کشت و تولید کم چیست؟

اول اینکه بیشتر کشت چای در مناطق استوایی یا نزدیک منطقه خط استوا انجام می‌شود که زمستانی ندارند و مبارزه با بیماری ها و آفات اجباری است. در کشورهای آسیایی مانند چین هند و سریلانکا دما به زیر صفر نمی‌رسد و برداشت چای در تمام طول سال انجام می‌شود.

دلیل دوم اینکه علاوه بر بیماری‌های باکتریایی و قارچی، بیش از صد نوع حشره مختلف در این مناطق شناسایی شده اند که با عوامل طبیعی نمیتوان با این افات و حشره ها مبارزه کرد.

و دلیل سوم پایین آمدن عملکرد و کیفیت به علت بیماری ها و آفات مخصوص چای

و دلیل چهارم سطح باقیمانده بالای سموم، کود و آلودگی بیشتر خاک بعلت ورودی شیمیایی فشرده که قابل پاک شدن در سه سال گذار نیست.

کشت چای ارگانیک در ترکیه

همزمان با توسعه ارگانیک در دنیا در سال 2003 کشور ترکیه مطالعات تخصصی و مدون در جهت افزایش و توسعه کشاورزی ارگانیک شروع کرد و مناطقی از این کشور جهت کشت چای ارگانیک انتخاب شدند که بیشتر این زمین‌ها نزدیک دریای سیاه بودند. در سال 2006 موسسه چای کور، کمیسیون کشاورزی چای ارگانیک جهت سازماندهی مطالعات مربوط به کشت چای ارگانیک و چشم انداز اقتصادی آن را مورد بررسی قرارداد در همین سال جلسات توجیح و تشریح کشاورزان جهت سازماندهی و اطلاع رسانی درباره مزایای کشت چای ارگانیک بصورت گسترده برگزار شد

در سال 2007 قراردادهای کشت چای ارگانیک با 135 کشاورز و در زمینی به مساحت 37.8 هکتار برای پروژه کشت چای ارگانیک استارت زده شد.  این کشور با مطالعات هدفمند مناطقی را برای کشت چای ارگانیک انتخاب کرد که این مناطق با شرایط منطقه ای با سکونت تاریخی و زیبای های طبیعی ، محوطه قرنطینه و محاط شده توسط کوه‎ها و جنگل‌ها ، شرایط اکولوژیکی پایدار ، سطح علمی بالا و امکان پذیرفتن آسان کشت چای ارگانیک توسط کشاورزان محلی ،آمادگی بالای کشاورزان بومی، حمایت سازمان‌های محلی و سازمان های غیر دولتی، تکنیک های شخصی کافی در ارتباط با مدیریت، مناطق انتخابی در منابع آبی غنی   و مزارع چای نسبتا جوان و صنعتی شدگی کمتر، (آب خاک و هوا به خاطر صنعتی شدن آلوده نشده باشند) و مناسب بودن برای اکوتوریسم و حفظ بافت تاریخی و وجود چشمه آب گرم انتخاب شدند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.